Online számlázás: Hogyan teljesíthetem?
(Hangsúlyozzuk, hogy bejegyzésünk tájékoztató jellegű! Ugyanakkor igyekeztünk felvázolni a jelenlegi lehetőségeket. Javasoljuk egyeztessen könyvelőjével a helyes döntés érdekében!)
Mi változik?
2020. július 1-jétől változnak az online számlaadat-szolgáltatás szabályai. Ettől az időponttól bővül azon számlák köre, amikről adatot kell szolgáltatni a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) felé. A számla áthárított áfatartalmától függetlenül kötelezővé válik az adatszolgáltatás minden olyan 2020. június 30. után kiállított/kibocsátott számláról, amit egy adóalany egy másik belföldön nyilvántartásba vett adóalanynak belföldön teljesített ügyletről állít ki. Ebből következik, hogy bővül azon áfaalanyok köre is, akiknek a határnaptól a kiállított/kibocsátott számlákról adatot kell szolgáltatni a NAV számára.
Sajtóinformációk szerint a NAV 2020. július 1. és szeptember 30. között szankciómentes türelmi időszakot biztosít az online számlaadat-benyújtásra való zökkenőmentes átállásra.
Hogyan teljesíthetem?
Minden esetben szükségünk lesz elektronikus technikai eszközre, és ahhoz illeszkedő alapvető felhasználói ismeretre.
1. Továbbra is kézi számlát állítunk ki
Ebben az esetben a kézzel kiállított papíralapú számlákat 500 ezer Ft áfatartalom alatt 4 napon, míg 500 ezer Ft áfatartalom felett 1 napon belül fel kell töltenünk a https://onlineszamla.nav.gov.hu/ oldalon. Egyszeri regisztrációt követően a felületen a „Számlaadat-rögzítés” menüpontban adhatjuk meg a szükséges adatokat. A számlaadatok feltöltéséhez aktív internet kapcsolat szükséges.
2. Online számlázó (web alapú) felületet használunk
Ebben az esetben egy internetes böngésző (pl. Chrome, Firefox, Edge) felületen dolgozunk, nem egy telepített programot használunk. Több szolgáltató biztosít online számlázási felületet, többek között a NAV oldalán is elérhető a https://onlineszamla.nav.gov.hu/ oldalon díjmentesen, ami az adatszolgáltatási kötelezettséget automatikusan teljesíti. Egyszeri regisztrációt követően a felületen az „ONLINE SZÁMLÁZÓ” menüponton keresztül adhatjuk meg a szükséges adatokat. A számla kiállításához aktív internet kapcsolat szükséges.
3. Okostelefonra telepített applikációban dolgozunk
A NAV Online Számlázó program mobilapplikációja
Az új mobilalkalmazás a webes Online Számlázó program mobil kliense. Ez a NAV saját fejlesztése, letöltése és használata teljesen ingyenes. Egyaránt alkalmazható iOS és Android operációs rendszerrel működő okostelefonokon is, használatához minimum Android 7.0 vagy iOS 11 verziószámú operációs rendszerrel működő okostelefonra van szükség.
Mivel a számlázó programban rögzített számlaadatok tárolása nem a felhasználó okostelefonján, hanem felhőben valósul meg, a mobilapplikáció használatához nélkülözhetetlen az aktív internet hozzáférés.
További szolgáltatók okostelefonos mobilapplikációi is elérhetőek a Google Play illetve Apple Store áruházakban.
4. Telepített programot (szoftver) használunk
Az értékesítési helyen pl. számítógépet használunk, melyre telepítésre kerül a jogszabály tartalmi követelményeinek megfelelő számlázó program, mely az adatszolgáltatási kötelezettséget automatikusan teljesíti. A számlaadatok feltöltéséhez aktív internet kapcsolat szükséges. (Javaslat: Minden esetben kérjen írásos – beazonosítható elektronikus, vagy papír alapú – nyilatkozatot a program szállítójától, miszerint a szoftver teljesíti a jogszabály követelményeit!)
2021. január 1-től
Nem csak a jogi személyiségű adóalanyok, hanem a magánszemélyek irányában kiállított számlákat is (tehát minden számlát) be kell küldeni elektronikusan a NAV-nak.
Korábbi bejegyzésünk szerint javasoljuk figyelmükbe:
Számlák (nem) beütése pénztárgépbe
Amennyiben a vállalkozás, amely készpénzes (vagy készpénz helyettesítő eszközzel fizetett) számlát állít ki, használ online pénztárgépet is, ezt a számlát az online pénztárgépbe nem kell szerepeltetni, mint nyugta (azaz értékesítés). Viszont amennyiben a számla ellenértékét a pénztárgép kasszafiókba helyezik, úgy Befizetés (Pénz be) bizonylattal le kell kezelni ezt a mozgást a pénztárgépen, hogy a kasszafiók tartalom egyezzen a pénztárgépen lévő nyilvántartással.
Régi gyakorlat volt, hogy a számla ellenértéket, mint értékesítés (nyugta) beütöttük a pénztárgépbe. Az így keletkezett nyugtát hozzátűztük a tőpéldányhoz (az eladónál maradó példányhoz) és az ügyfél csak számlát kapott (kézi vagy gépi számlát). A NAV 2014-ben megjelent (jelenleg nem elérhető) tájékoztatása értelmében egy gazdasági eseményről csak egy bizonylat készülhet – számla vagy nyugta. Ennek értelmében, ha egy ügyfél számlát kér, akkor nyugtát már nem kell kiállítani. Valamint ha nyugta került kiállításra, de az ügyfél számlát kért utólag, akkor ezt a nyugtát sztornózni kell.
Fontos, hogy erre a fenti szabályra fokozottan figyelni kell, mivel 2020. július 1-től minden, vállalkozások közötti számla beküldésre kerül a NAV-ba. Dupla bizonylatolás esetén a NAV szerverén duplán jelenne meg a forgalmi adat is – online számla adatszolgáltatásból származó és online pénztárgép adatszolgáltatásból származó forgalmi adatként is. Természetesen a vállalkozások könyvelői nem szerepeltetnék a forgalmat duplán az adóbevallásban – és ennek alapján eltérne az adóbevallás a NAV nyilvántartásától, ami további bonyodalomhoz vezetne.
Jelenleg a témával kapcsolatban két NAV tájékoztató érhető el:
https://www.nav.gov.hu/nav/tudjon_rola/A_8_1_legfontosabb_do20180815.html (2. és 3. pont)
https://nav.gov.hu/nav/tudjon_rola/A_penztargepkezelesse20191217.html (3. pont)